Tři kolečka na obzoru?

Před 25 lety se u nás objevily první inline brusle, tehdy velice podobné skořepinovým hokejovým bruslím, s kolečky 4x70 mm. V průběhu 90. let došlo k rozdělení na různé bruslařské styly, vyznavačům aggressive malá kolečka zůstala, freestyle se zastavil na průměru 80 mm, ale styly fitness i speed šly stále dál. Závodní brusle pro speed začínaly jako 5x80 mm, následovaly kombinace 5x84, 4x100 a 4x110 mm. Postupné zvětšování průměru koleček se přenášelo i do fitness bruslení, rozměr 4x90 je dnes běžný a není problém zakoupit brusle 4x100. Před deseti lety to bylo nemyslitelné. Následně trvalo několik sezón než FIRS schválila kolečka 110 mm pro oficiální závody a nyní už probíhají pokusy o další posun této hranice - jsou tady brusle s kolečky 3x125mm.
Tři výrobci závodního vybavení už začali nabízet rámy na tento rozměr a existuje také (zatím velmi omezená) nabídka koleček. Díky dvoubodovému uchycení rámů je možné udržet výšku brusle téměř na stejné úrovni jako u montáže 4x110 mm - dva šrouby jsou v mezerách mezi třemi kolečky, což je ideální řešení. Délka rámů může být díky menšímu počtu koleček stejná nebo i kratší, takže ani tady není zásadní problém.

Jízdní vlastnosti
Přesto, těžiště je vysoko a 125 mm pod podrážkou už vyžaduje určitou bruslařskou praxi a techniku. Manévrování je o něco obtížnější, stejně tak brzdění. Samozřejmě se předpokládá brzdění téčkem nebo stromečkem, protože tyto brusle nemají patní brzdu (a pokud ji někdy budou mít, bude obrovská a bude jen překážet) a brzdná dráha je delší. Komu jde o rychlost, je potřeba počítat s tím, že nabírání rychlosti zabere více času, brusle pomaleji akcelerují a líně reagují na změny. Jsou však výborné při plynulé jízdě bez velkých převýšení, mají velkou setrvačnost a větší kolečka navíc lépe zvládají nerovnosti povrchu, což je také nezanedbatelný klad. Na závodech se zřejmě opět zvýší rychlost balíku a bude asi těžší udělat trhák.

Výhody 3-kolečkového řešení

Až dosud jsme mluvili o novince 3x125 mm. Nyní se na to podívejme obecně, co může přinést snížení počtu koleček na tři. Pro fitness bude zřejmě ideální montáž 3x100 nebo 3x110, se kterou půjde bez problémů dosáhnout stabilní rychlosti 30 km/h. Tyto rámy navíc budou krátké, takže odpadnou problémy při přešlapování, jak tomu bylo u montáží 4x100 a 4x110. Montáž 3x125 zůstane jen pro závodníky, popř. pro vysoké bruslaře s precizní technikou, zatímco běžné (a zcela dostatečné) budou menší průměry koleček, např. 100 mm. Tříkolečkové řešení má i další praktické výhody, menší počet koleček znamená nižší hmotnost (cca 100g na jednu brusli), logicky nižší cenu a brusle se také snadněji čistí. Oproti očekávání se ukazuje, že tři kolečka mají i dostatečný grip (přilnavost při odrazu a v zatáčkách), což býval v minulosti hlavní argument proti snižování počtu koleček. Inline rychlobruslení začínalo na 5x80 mm, tento formát je vizuálně podobný ledním dlouhým nožům. Kolem roku 2005 se prosadila 4 větší kolečka, a nyní budou možná už jen tři.

Závěr
Nezbývá než si počkat, jak se zachovají výrobci bruslí pro fitness. Původní příčina snižování počtu koleček byla čistě konstrukční - pokud jste chtěli větší kolečka, nevešly by se vám do rámu délkově, rám by musel být dlouhý půl metru. První zkušenosti však ukazují, že i tři kolečka obstojí v náročné konkurenci a jejich výhody dokonce převažují. Je proto možné, že se v budoucnu dočkáme posunu i v segmentu fitness bruslí, že se objeví modely 3x100 a 3x110 mm pro rekreační jezdce. Podle mého subjektivního názoru a vlastních zkušeností je právě tohle krok správným směrem.

https://www.facebook.com/inline.servis/